Girls code fun

Girls code fun. Uczennice Ady Lovelace

Girls code fun to projekt dwóch pochodzących z Nowego Jorku Polek. Karolina Cikowska i Zuzanna Kobrzynski opracowały program zajęć informatycznych dla przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych. Projekt jest skierowany przede wszystkim do młodych kobiet.

Na stronie http://www.girlscodefun.pl/ można znaleźć pełny opis oferty. Również wyjaśnienie dlaczego jest on dedykowany przyszłym programistkom. Ich procent jest ciągle zbyt mały w środowisku informatyków (ok. 10 %). Pokutuje również stereotyp komputera jako rozrywki chłopięcej, a potem męskiego zawodu. Dziś nie mający już wiele wspólnego z rzeczywistością.

Gry komputerowe kobiet

Nie ma chociażby w odniesieniu do gier komputerowych. M.in. taki wniosek udało się zawrzeć w moim raporcie z badań jakościowych Cyberprzestrzeń a aktywność fizyczna dzieci i młodzieży z 2013 r.: korzystanie z gier zależy od indywidualnych cech określonego człowieka. W gry, które możemy określić jako męskie – kierowane do chłopców grają także dziewczęta. Dominuje jednak stereotyp podziału graczy ze względu na płeć, chłopcy wybierając bardziej agresywne formy, dziewczęta – skupiają się na grach społecznych, polegających na budowaniu wirtualnego środowiska (s. 16).

Girls code fun
Ada Lovelace (1815-1852), brytytyjska matematyczka i poetka, pierwsza informatyczka, córka George’a Gordona Byrona

Informatyka jest kobietą

Kulturowo to także nawiązanie do prapoczątków informatyki, do postaci Ady Lovelace, utalentowanej matematycznie córki Lorda Byrona (1. poł. XIX w.). Opisała mechaniczny komputer Charlesa Babbage’a – jego maszynę analityczną i opracowała algorytmy obliczeniowe. Stąd jest uznawana za pierwszą informatyczkę. I powrót do tradycji, i przełamywanie stereotypów płciowych, i mądra wizja przyszłości. No i pomysł na edukację medialną.

Ilustracje: 2017, Girls code fun (c) Dozwolony użytek
Ada Lovelace (1838), Wikipedia, Domena publiczna